چکیده :

پژوهش حاضر با هدف مطالعه ای بر تاثیر رسانه های اجتماعی در تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. انتخابات به عنوان بارزترين شيوه و تجلي مشارکت، همواره مورد اهتمام نظريه پردازان علوم اجتماعي و سياسي و نيز به طريق اولي سياست ورزان بوده است. از جمله پرسش هايي که براي هر دو گروه ياد شده از اهميت مضاعف برخوردار است، تبيين رفتار انتخاباتي مردم و گروه هاي اجتماعي است. در تبيين چگونگي مشاركت شهروندان، ترجيحات راي دهي و كيفيت تصميم گيري در گزينش و راي دادن به نامزدهاي انتخاباتي، سه الگو و رويكرد نظري؛ جامعه شناسي سياسي، اقتصاد سياسي و روان شناسي سياسي وجود دارد. در برگزاري انتخابات عناصر و عوامل متعددي نقش آفريني ميکنند که نقش و اهميت هر عنصر و عامل تابع مقتضيات و ماهيت نظام انتخابات است. مديريت انتخابات از متغيرهاي موثر و مغفول در تحليل و علت يابي چالشهاي انتخابات و از جمله چالشهاي انتخابات در ايران است. امروزه، رسانه ها به عنوان قوه ی چهارم در حکومتهای دموکراسی نقش بسیار تعیین کننده ای در جریان انتخابات دارند. با وجود تأثیرات مثبت رسانه ها در عرصه ی سیاست از قبیل انتخابات و مشارکت انتخاباتی، نظارت بر دولتها و پاسخگو بودن آنها، حضور بدون قید و شرط رسانه ها می تواند پیامدهای نامطلوبی را در پی داشته باشد. برای کنترل و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب رسانه ها، نیاز به ضوابطی هست که در کنار منشورهای اخلاقی مورد پذیرش اصحاب رسانه و تفسیر مضیق از محدودیت های آزادی بیان وآزادی جریان اطلاعات، می تواند به اثرات مطلوب رسانه ها بیفزاید. از اين رو، علاوه بر توجه به کارکردهاي مثبت و سازنده آن در توسعه سياسي جوامع، بايد با تدوين راهبردها و سياست گذاري مناسب، به منظور تقويت مبادلات فرهنگ اسلامي - بومي، در تقويت و رشد رفتار انتخاباتي شهروندان گام برداشت و توسعه سياسي در رفتار انتخاباتي را به نسلهاي آينده منتقل کرد.

کلید واژگان :

رسانه های اجتماعی، تشویق، مشارکت، انتخابات ریاست جمهوری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک