نقد یک ابزار علمی است و هر متن ادبی، خواه کلاسیک و خواه معاصر، از دیدگاه مدرنیستی قابل نقد و بررسی است. یکی از گونههای ادبی که در طول سالیان اخیر دستخوش تغییراتی مهمّ شده؛ داستان کوتاه است. شکل نوینی از این نوع روایت داستانی که هر روز، کوتاه و کوتاهتر میشود، مینیمالیسم است که آن را در زبان فارسی، «خُردگرایی»، «حداقلگرایی» یا «کمینهگرایی» و… مینامند که دارای ویژگیهای مشترک است. تحقیق حاضر کوشیده است با بررسی داستانکهای فریبز لرستانی، داستاننویس معاصر کرمانشاهی و با بررسی نمونههایی از آن در قالب کمحجمی، محدودیت زمان و مکان، تعداد کم شخصیّتها و … ویژگیهای سبک مینیمالیستی را در آنها بررسی و تبیین نماید. با بررسی داستانکها مشخص شد که بسیاری از خصوصیات و ویژگیهای داستانهای مینیمال، در آنها به چشم میخورد. لرستانی از کمترین حجم برای بیان بیشترین معنا بهره برده است. داستانکهای مینیمالیسم وی حجم زیادی از مطالب را در قالب کلماتی اندک به خواننده القا نموده است. اکثر داستانکها فاقد طرح بوده و در صورت وجود طرح، چندان پیچیده نبوده و بدون کمترین گرهافکنی در متن کلام بیان شده است. یکی دیگر از خصوصیات داستان مینیمال، محدودیت زمان و مکان است که با بررسی داستانکها میتوان به این نتیجه رسید که اکثراً، فاقد زمان و مکان بوده و در صورت وجود به شکل مبهم بیان شده است.
کلید واژگان :نقد نظریه ادبی داستانک مینیمالیسم داستانکهای فریبرز لرستانی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک