چکیده :

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تسهیم دانش بر چابکی سازمانی کارکنان است. این پژوهش با رویکردی توصیفی هم‌بستگی از طریق توزیع 223 پرسش‌نامه بین کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان مازندران صورت گرفته است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه استاندارد تسهیم دانش چانگ و همکاران (2013) و پرسش‌نامه استاندارد چابکی سازمانی ژانگ و شریفی (۲۰۰۰) استفاده شده است. روایی پرسش‌نامه‌ها به‌وسیله اساتید محترم مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به‌ترتیب برای پرسش‌نامه تسهیم دانش 78/0 و پرسش‌نامه چابکی سازمانی 88/0 به‌دست آمد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون هم‌بستگی، رگرسیون و آزمون فریدمن با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که اثر مثبت و معنادار تسهیم دانش بر چابکی سازمانی وجود دارد. به‌عبارت دیگر، تسهیم دانش می‌تواند چابکی سازمانی را افزایش دهد. هم‌چنین ابعاد تسهیم دانش به‌جز تسهیم دانش فردی و تشویق انگیزه یادگیری اثر مثبت و معنادار بر چابکی سازمانی دارند. ارزیابی فرضیه چهارم براساس آزمون فریدمن نشان می‌دهد که تسهیم دانش فردی با ضریب 04/2 در اولویت اول قرار دارد، در نتیجه بیش‌ترین اثر را بر چابکی سازمانی دارد و در ادامه تشویق انگیزه یادگیری با ضریب 00/2 در اولویت دوم و تسهیم فرصت یادگیری با ضریب 96/1 در رتبه سوم و پایانی قرار دارد در نتیجه کم‌ترین اثر را بر چابکی سازمانی در ناجا دارد.

کلید واژگان :

تسهیم دانش چابکی سازمانی فرماندهی انتظامی استان مازندران



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک