چکیده :

امروزه با ظهور فن آوری های جدید و مدرن شرکتهای کوچک و متوسط در اقتصادهای در حال توسعه در حال پیشرفت و گسترش سریع در بازارهای خارجی هستند. در حالی است که مهمترین دغدغه سازمانها، تدوین و پیاده سازی استراتژیهایی است که عملکرد سازمانها را در شرایط رقابتی بازارهای بین المللی تضمین کند. دلیل اصلی رکود شرکتها و اینکه عملکرد بسیاری پایینی دارند عدم استفاده از استراتژیهای نوآوری است. بدین ترتیب شرکتهایی که از یک فضای تجاری ضعیف برخوردار هستند از طریق بکارگیری استراتژیهای نوآوری شامل، نوآوری محصول، فرایند، مشارکت، بازاریابی و استفاده از نوآوری شرکای خارجی، تمایل به ورود به بازارهای خارجی دارند تا امکان افزایش فرصت های یادگیری و تأمین منابع فناوری را فراهم کنند بر این اساس، انتظار می رود شرکتهای کوچک و متوسط نوآور رشد سریعتر و کارآیی بیشتری نسبت به افراد غیر مبتکر در بازارهای صادراتی داشته باشند. در این مقاله تعاریف نوآوری، اهمیت آن، نقش نوآوری در عملکرد شرکت، بهره وری و رقابت پذیری، ارائه می گردد، همچنین استراتژیهای نوآوری و نقش آن در صادرات و عملکرد صادراتی و عوامل مرتبط با آنها نیز مورد بررسی قرار می گیرد؛ در ادامه توضیحاتی در مورد اهمیت صادرات در رشد و توسعه اقتصادی که می تواند برای شرکتهای کوچک و متوسط بسیار مفید باشد مورد بررسی قرار می گیرد و نهایتا بحث و نتیجه گیری کلی و پیشنهاداتی آتی ارائه می گردد.

کلید واژگان :

استراتژیهای نوآوری، توسعه صادرات، شرکتهای کوچک و متوسط



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک