چکیده :

نماز و اقامه آن که از ارکان دینی و ذیل فروعات عشره به شمار می‌رود، جلوه‌گاهی از نیایش و زیبایی‌شناسی است که به منزله ایجاد ارتباط خصوصی با خداوند بوده و وجوه عمومی آن می‌تواند جامعه را به سرمنزل خیر هدایت کند که این مسیر، بهره‌مند از زمینه‌های فراوان نهادی، معرفت‌شناختی و اخلاقی- تربیتی است. از طرفی، با بسط فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در عصر معاصر، می‌توان از ظرفیت‌های آن در شوق‌آوری به مقوله نماز استفاده نمود و به همین سبب ضریب اهمیت نماز و آثار آن در هدایت‌دهی جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره شده است. از منظر قرآن کریم، اقامه نماز به جلوگیری از منکرات و فحشا منجر خواهد شد؛ لذا فلسفه نماز و درک ربط و نسبت آن در عالم ماده و معنا، ریشه در میل فطری انسان‌ها دارد که با توجه به قدمت تاریخی آن در سایر ادیان توحیدی نیز قابل ردیابی است. پژوهش حاضر با این درک از معنا، تلاش نمود با روش توصیفی و با بهره‌گیری از مطالعات پایه و مرور تحلیلی اسناد، رویکردی نهادی، معرفتی و تربیتی به نماز ناظر به مطالعات آینده داشته باشد؛ رویکردی که به جهت نقش هویت‌ساز جوانان و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و تأکید آن در بیانیه گام دوم انقلاب، مطمح نظر بوده است. نتایج پژوهش که زدودن غفلت و حیرانی را ذیل شناخت مبدأ و معاد به مثابه سرفصلی اساسی مدنظر قرار داده، به ارائه 60 راهکار معرفتی و اخلاقی و تربیتی با توجه به نقش‌آفرینی 12 نهاد زمینه‌ساز منتهی شد.

کلید واژگان :

نماز، اقامه نماز، تشویق جوانان، رویکرد معرفت شناختی، رویکرد اخلاقی- تربیتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک