چکیده :

‌سرمایه فکری ارزشی غیرقابل لمس برای سازمان است که افراد (سرمایه انسانی)، روابط (سرمایه ارتباطی) و دارایی‌های فیزیکی (سرمایه ساختاری) را شامل می‌شود. در عصر رقابت جهانی، سرمایه فکری مزیت اصلی شرکت در دستیابی به اهداف مدیریت عملکرد در یک سازمان است و می تواند بر بهبود تصمیات استراتژیک شرکت موثر باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاملی بر بهبود تصمیمات استراتژیک مدیران شرکت¬های بیمه در پرتوی سرمایه فکری با واسطه¬گری مدیریت دانش استراتژیک انجام پذیرفته است. روش تحقیق بکارگرفته در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران ارشد شرکت های بیمه بوده که تعداد آنها برابر 300 نفر می باشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 169 نفر برآورد شده است. روایی ابزار پژوهش بصورت محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. جهت پاسخ به سوالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرم افزار Smart-PLS از روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج تجربی تحقیق حاضر مشخص ساخت که ابعاد سرمایه فکری شامل (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای) با نقش میانجی مدیریت دانش استراتژیک برتصمیمات استراتژیک تاثیر مثبت و معنی داری دارند. نتایج تجربی نیز تأیید کردند که سرمایه ساختاری از بین ابعاد سرمایه فکری با نقش میانجی مدیریت دانش استراتژیک بیشترین تاثیر را بر بهبود تصمیمات استراتژیک دارد.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، مدیریت دانش استراتژیک، تصمیمات استراتژیک، شرکت¬های بیمه.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک