چکیده :

هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه بين رهبري تحو لآفرين و محيط آموزشي با توانمندسازي معلمان ابتدايي ناحيه ١ شهرستان اروميه م يباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهيت از نوع تحقيقات كاربردي و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقيقات كمي و از نظر وابستگي فلسفي در زمره مكتب پراگماتيسمها قرار دارد و از منظر استراتژي و مسير اجرا در قالب ماتريس همبستگي انجام گرفته است جامعه آماري اين مطالعه شامل معلمان مقطع ابتدايي ناحيه يك بوده كه طبق داد ههاي واحد آمار، تعداد آ نها ٦٨٠ نفر گزارش شده است. روش نمونهگيري به شكل تصادفي خوشه بود كه حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول كوكران، ٢٢٠ نفر تعيين گرديد. ابزار پژوهش، پرسشنامه استناندارد سبك رهبر ي تحولآفرين باس و آوليو ( ١٩٨٥ ) و پرسشنامه توانمندسازي اسپريتزر ( ١٩٩٥ ) است. براي ارزيابي روايي پرسشنامهها از روشهاي روايي محتوايي و صوري استفاده شده و پايايي آنها نيز با بهرهگيري از آلفاي كرونباخ سنجيده شد و پايايي بدست آمده براي سك رهبري تحولآفرين ٨٤ /. و براي پرسش نامه توانمندسازي ٨٦ / بدست آمده كه پايايي هردو پرسشنامه مورد تائيد م يباشد براي تجزيه و تحليل دادهها در اين پژوهش، از استفاده شد. در پژوهش حاضر از آزمون كولموگروف و اسميرنوف، براي سنجش نرمال بودن توزيع دادهها و از آزمون ضريب همبستگ ي پيرسون براي سنجش ارتباط بين مؤلفههاي رهبري تحولآفرين مديران و بهبود عملكرد دبيران استفاده شده است. به منظور بررسي نرمال بودن دادهها، آزمون كلموگروف-اسميرنف به كار گرفته ش د. با توجه به تأييد نرمال بودن دادهها، براي تحليل روابط بين متغيرها از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده اس ت. نتايج بهدس تآمده نشان داد كه بين رهبري تحولآفرين و محيط آموزشي با توانمندسازي معلمان ابتداي ي، رابطه معناداري وجود دارد. اين يافتهها بيانگر آن است كه اعمال شيو ههاي رهبري تحولآفرين و بهبود محيط آموزشي م يتواند به افزايش توانمندي معلمان و ارتقاي عملكرد آموزشي آ نها كمك كن د.

کلید واژگان :

رهبري تحو لآفرين، توانمندسازي معلمان ابتداي ي، محيط آموزش ي .



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک