چکیده :

هدف اصلي اين پژوهش بررسي نقش برنامه ريزي آموزشي در ايجاد فرصت هاي مناسب با تحقق انگاره شهروند متعهد به فرهنگ ترافيك در دانش آموزان دوره ي متوسطه استان اصفهان است. روش پژوهش حاضر، توصيفي از نوع پيمايشي بوده و جمع آوري داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته صورت گرفته است كه پايايي آن براساس آلفاي كرانباخ 97/0محاسبه و روايي محتوايي آن براساس نظر 10تن از اساتيد صاحب نظر مورد تاييد قرار گرفت. سپس ابزار پژوهش بين نمونه 367نفري از جامعه آماري (كارشناسان ستادي آموزش و پرورش، مديران و دبيران دوره ي متوسطه) به شيوه نمونه گيري خوشه اي و طبقه اي متناسب با حجم، توزيع شد. اين پژوهش نشان داد: 1- در وضعيت موجود، برنامه ريزي آموزشي به اندازه كم در ايجاد و توسعه انگاره دانش، توانش و نگرش استفاده پذيرش و كاربست فرهنگ ترافيك نقش دارد. 2- در وضعيت مطلوب، برنامه ريزي آموزشي، بايد به اندازه زياد در ايجاد و توسعه انگاره دانش، توانش و نگرش استفاده پذيرش و كاربست فرهنگ ترافيك نقش داشته باشد. 3- تفاوت قابل ملاحظه و معناداري بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب، نقش برنامه ريزي آموزشي در ايجاد و توسعه انگاره دانش، توانش و نگرش استفاده پذيرش و كاربست فرهنگ ترافيك، در سطح خطاي 1درصد وجود دارد.

کلید واژگان :

فرهنگ ترافيك، رفتار شهروندي، برنامه ريزي آموزشي، آموزش، تربيت شهروندي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک