چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاق مداری و مؤلفه های آن در برنامه درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان بوده است. روش پژوهش در محدوده روش های توصیفی و نوع تحقیق کابردی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان دیواندره(کردستان) تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی ساده به طوری که همه اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند، صورت گرفته است. ابزار اندازه گیری تحقیق، به جز منابع کتابخانه ای از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها به دو صورت توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاق مداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی در ابعاد تربیتی و آموزشی و هم چنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. هم چنین نتایج پژوهش نشان دهنده این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی توجه کافی و لازم شده است و از دید نمونه آماری مطلوب ارزیابی شده است.

کلید واژگان :

خانواده، اخلاق مداری، برنامه درسی، معلمان، آموزش و پرورش.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک