همبودی سوءمصرف مواد و اختلالات اضطرابی، در مطالعات مختلف به اثبات رسیده و تلویحات بالینی زیادی را به همراه داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای معنوی بر افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر بهصورت هدفمند انتخاب و سپس در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش بصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه، دو بار در هر هفته به مدت دو ساعت آموزش مهارتهای معنوی را به شیوه گروهی دریافت کردند. ابزار بهکار رفته در این پژوهش، مقیاس افکار اضطرابی بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که پس از آموزش مهارتهای معنوی، میزان نمره افکار اضطرابی بیماران گروه آزمایش کاهش یافت و از نظر آماری معنیدار بود. باتوجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که این نوع آموزش در کنار درمانهای دارویی برای کاهش افکار اضطرابی و افزایش سلامتروانی نوجوانان تحت درمان با متادون در نظر گرفته شود.
کلید واژگان :آموزش مهارتهای معنوی، اضطراب، اعتیاد، درمان با متادون
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک