چکیده :

سرمایه فرهنگی، قدرت شناخت و قابلیت استفاده از کالاهای فرهنگی در هر فرد و در برگیرنده ی تمایلات پایدار فرد است که در خلال اجتماعی شدن در افراد، بر اساس سه بعد (ذهنی، عینی و نهادی) انباشته می گردد. هدف مقاله حاضر، سنجش میزان بهره مندی دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی قاین از سرمایه فرهنگی و هر یک از مؤلفه های آن و تحلیل جامعه شناختی تأثیر عواملی مانند اوقات‌ فراغت، استفاده از موبایل، مصرف گرایی، گرایش به سلیقه، سبک بدن و موسیقی‌ بر میزان سرمایه فرهنگی در میان دانشجویان است. چارچوب نظری این پژوهش رهیافت ترکیبی در حوزه سرمایه فرهنگی و هم چنین هر یک از عوامل مورد بررسی از نظریات بوردیو، بنت و وبلن، ... است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی قاین هستند که حجم نمونه طبق فرمول کوکران 322 نفر و به روش نمونه گیری خوشه ای طبقاتی، افراد انتخاب شده اند. ابزار گردآوري پرسشنامه خود محقق ساخته است كه پس از برآورد، پایایی سؤالات میزان آلفای کرونباخ برابر با 75/0 درصد بدست آمده است. با استفاده از نرم افزار Spss22و استفاده از آماره هاي توصیفی و استنباطي (تحلیل عاملی، رگرسیون و تحلیل مسیر) نتایج به دست آمده از اين پژوهش بیانگر وجود ارتباط بين متغيرهاي مستقل (فراغت، موبایل، مصرف گرایی، گرایش به سلیقه، سبک بدن و موسیقی) با متغير وابسته (میزان سرمایه فرهنگی) است. میزان بهره مندی دانشجویان از سرمایه فرهنگی طبق نتایج بدست آمده در حد زیاد (24/51) ارزیابی شده است. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام، مهمترين عامل تأثيرگذار بر میزان سرمایه فرهنگی دانشجویان، متغیر موبایل است که ضریب بتای (309/0) را داشته است. معادله پیش بینی میزان سرمایه فرهنگی می تواند 6/75 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند.

کلید واژگان :

اوقات فراغت، سبک زندگی، سرمایه فرهنگی، سلیقه ، مصرف



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک