در صنایع مختلف، روشها و فرایندهای متفاوتی برای تولید وجود دارد. ریختهگری نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین فرایندهای تولید قطعات فلزی برشمرده میشود. قطعات مختلفی از جمله قطعات ایمنی خودرو نظیر بازویی اتاق، سگدست و بازویی چرخ نیز توسط این روش تهیه میگردد. در این تحقیق هدف کاهش عیب ماسه ریزی در ریخته گری قالب ماسه ای قطعه بازویی چرخ پژو 206 است. برای این منظور، ترکیبات مختلف ماسه با تغییر درصد ماسه نو (% 5/2 – 5/1)، درصد بنتونیت (% 9/0 – 5/0) و درصد پودر ذغال (% 3/0 – 1/0) با کمک نرم افزار SUTCAST مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که مخلوط حاوی % 5/1 ماسه نو، % 7/0 بنتونیت و % 1/0 پودر ذغال با استحکام فشاری 1950 گرم بر سانتیمتر مربع، تراکم پذیری % 40 و قابلیت عبور گاز 186 سانتیمتر مکعب بر دقیقه، عیب ماسه ریزی بازویی چرخ پژو 206 از 44/1 به 8/0 درصد کاهش می دهد.
کلید واژگان :ماسه تر، بنتونیت، پودر ذغال، استحکام فشاری تر، تراکمپذیری، قابلیت عبور گاز
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 5151553158165187
- سال انتشار : 1396
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI, با IF=0
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه ریخته گری ، سال 36، شماره 115، صفحه 52-60
- برگزار کنندگان :
- ISSN : 1028-3897
- تاریخ ثبت : 1396/10/20 00:29:41
- ثبت کننده : سید ابراهیم وحدت
- تعداد بازدید : 182
- تعداد فروش : 0