چکیده :

در عصری که تغییر مداوم و عدم اطمینان از مهمترین ویژگی¬های آن است و سازمان¬ها، به خصوص سازمان¬های اطلاعاتی هر روز با مسائل جدید و ناشناختهای از جنس آینده روبهرو هستند، در این شرایط چگونه میتوان برای آینده برنامهریزی کرد؟ از این رو، برای شناختن آنچه آینده نامیده میشود، تکنیکهای مختلفی ابتداع و بکارگیری شده است. بشر برای اطلاع از وضعیت آینده اقداماتی را در قالب آینده¬پژوهی، آیندهنگری، آیندهنگاری، آینده سازی و... اقداماتی را انجام داده است. این مقاله حاصل پژوهشی کاربردی است که در آن کوشش شده تا بر اساس مدل پیمایشی دفت- ویک و مطالعه آقای نوری و خانم ایوبی، با جزئیات بیشتر در زمینه پیمایش محیطی در یکی از سازمان‌های اطلاعاتی ارائه گردد. حاصل کار پژوهش یک مدل چهار بعدی است که چهار رکن اساسی در رفتار پیمایش محیطی سازمان¬های اطلاعاتی را شناسایی کرده و بر اساس آن راجع به 8 حالت به وجود آمده در مدل بحث کرده و برای هر حالت نیازمندی¬های اطلاعاتی، کاربرد اطلاعات، منابع مورد نیاز، حجم فعالیت¬های مورد نیاز، فنون به¬کار گرفته شده و ویژگی¬های مدیریتی را تبیین می¬کند. در این پژوهش برای تعیین جایگاه سازمان مدنظر در مدل پرسش¬نامه¬هايي طراحي شده كه پس از بهره گیری از نظر كيفي خبرگان سازمان با مقادير كمي، جايگاه سازمان را در مدل تعيين و ر اهكارهايي را براي اقدامات پيمايش محيطي مذكور پيشنهاد می¬کند. اين پژوهش به صورت كاربردي در این سازمان پياده¬سازي و نتايج نیز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

کلید واژگان :

آینده، آینده پژوهی، پیمایش محیطی، سازمان های اطلاعاتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک