چکیده :

مقدمه: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که می تواند موجب افت چشم گیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. هدف اصلی پزوهش حاضر ، بررسی تأثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان سال اول دبیرستانهای منطقه صومای برادوست ارومیه تشکیل می دهند و نمونه پژوهش شامل 64 دختر و پسری است که بصورت تصادفی از افراد دارای اضطراب امتحان انتخاب شده اند.روش : روش تحقیق این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی است. آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و دو گروه گواه (پسران و دختران بطور جداگانه و هرگروه شامل 16 نفر) گمارده شدند. روش های مداخله به صورت آموزش در بردارنده تکنیک های : توقف فکر ، کنترل تنفس ، خودگویی مثبت ،و مهارت حل مسئله برای رویارویی با اضطراب در موقعیت های امتحانی بود. پرسشنامه اضطراب امتحان فیلیپس و کارنامه تحصیلی دانش آموزان دو ابزار مورد استفاده در این پژوهش بودند. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمونهای تی – تست و مانوا مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت های معنی داری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب امتحان وجود دارد(p <01/0). همچنین نتایج نشان داد که اضطراب امتحان در گروه های آموزش ایمن سازی در مقابل استرس در مقایسه با گروه های کنترل به طور معنی داری کاهش یافت(p>01/0). به علاوه آموزش ایمن سازی در مقابل استرس در افزایش عملکرد تحصیلی شرکت کنندگان تأثیر چشم گیری نداشته است. نتیجه گیری: آموزش ایمن سازی در مقابل استرس می تواند در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانی موثر باشد.

کلید واژگان :

اضطراب امتحان ، آموزش ایمن سازی در مقابل استرس ، استرس ، عملکرد تحصیلی ، دانش آموزان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک