چکیده :

امروزه شاهد ورود انواع و اقسام محصوالت خارجی هستیم که عرصه را بر محصوالت داخلی تنگ کردهاند. در ایران همانند دیگر کشورهای در حال توسعه به نظر میرسد مصرفکنندگان به محصوالت خارجی تمایل زیادی دارند و این پدیده حتی وقتی محصوالت داخلی از لحاظ قیمتی و کیفیتی نیز بهتر باشند، دیده میشود. بنابراین، هدف این تحقیق، بررسی بیگانگی مصرفی و رفتار خرید مصرفکننده درباره نوشیدنیهای ایرانی است. این پژوهش از دسته پژوهشهای کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفیپیمایشی است. جامعه آماری، مصرفکنندگان نوشیدنی سرد در بازار ایران هستند. با توجه به نامحدودبودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 396 نفر تعیین شد و از بین این جامعه آماری 333 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به پرسشنامه الکترونیکی پژوهش پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده با نرمافزار SSPS و آزمونهای تی تکگروهی،تی دو گروه مستقل، تحلیل واریانس و رگرسیون خطی ساده تحلیل شدند. نتایج نشان داد میزان بیگانگی مصرفی بین مصرفکنندگان نوشیدنی در ایران کم است. همچنین بین میزان بیگانگی مصرفکنندگان بر اساس سن و وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین میزان بیگانگی مصرفکنندگان بر اساس جنسیت، درآمد و تحصیالت، تفاوت معناداری وجود ندارد. درنهایت نتایج نشان داد بیگانگی مصرفی تأثیر منفی و معناداری بر رفتار خرید محصوالت ایرانی داشت.

کلید واژگان :

بیگانه محوری، بیگانگی مصرفی، رفتار خرید، نوشیدنی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک