چکیده :

تربیت هنری یکی از کارکردهای مهم نظام آموزش و پرورش است که بیانگر پرورش قابلیت های زیبایی شناختی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی می باشد. هدف این پژوهش بررسی انگیزه معلمان ابتدایی ناحیه 1 شهرستان ارومیه در جهت تربیت هنری دانش آموزان این شهر است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقاتآمیخته)کمی-کیفی( و از نظر مسیر اجرا و گردآوری و تحلیل داده ها از نوع تحقیقات توصیفی ماتریس همبستگی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه استاندارد هرمنس ) 2005 ( و پرسشنامه جهت گیری تربیت هنری معلمان )فیلانی 2003 ( است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس ورژن 28 استفاده شده است. نتایج احصاء شده از این پژوهش حاکی از آن بود که معلمان ابتدایی ناحیه 1به جنبه فرهنگ محوری دید ویژه ای دارند تربیت هنری دانش آموزان عنصر کلیدی در پیشرفت فردی و توسعه جامعه است. امید است که سیستم آموزش و پرورش به سوی دیسیپلین و اصول و قوانینی برود که معلمان مجبور نشوند که آن را دور بزنند و از میانبر ها برای تربیت هنری دانش آموزان بهره بگیرند. اگر اصول و قوانین، همگام با هدف اصلی تربیت هنری و به دور از نادیده گرفتن آن باشند آنوقت معلمان نیز با شور و شوق بیشتری در این راه گام برمی دارند. آشنایی کودکان با اساس هنرها نه تنها به آنان یارای بیان اندیشه با شیوه های هنری را می دهد، بلکه قدرت تجزیه و تحلیل رویدادهای اطراف و همچنین دقت را در آنها تقویت می کند. سیر تکاملی هنر با فعالیت چوپای ذهن، رشد اندیشه های پر بار و ذوق هنری، دقت حافظه نظری، فعالیت فیزیکی و سنجش نظری، ارتباط نزدیک دارد. در مدارس می توان از طریق آموزش هنر به پرورش گرایشهای مطلوب تقویت ارزشها و فرهنگ های مورد نظر در دانش آموزان پرداخت و از آن به عنوان وسیله ای مؤثر در جهت آموزش مفاهیم و اصول رشد از جنبه های عقلانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی افراد بهره مند شد.

کلید واژگان :

انگیزه معلمان، تربیت هنری دانش آموزان، دانش آموز محوری



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک