چکیده :

منبع اصلی درآمدهای دولت در چند دهه اخیر همواره صادرات نفت بوده است. اما مدتهاست که سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور به علت کاهش درآمدهای حاصل از نفت، نوسانات شدید آن، افزایش جمعیت و مهمتر از همه پایان پذیر بودن منابع نفت، ضرورت صادرات غیر نفتی را مطرح نمودند. خصوصاٌ در ماههای اخیر که تحریم های فروش نفت ایران از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا وضع گردیده است. درآمدهای حاصل از فروش نفت به پایین ترین حد خود در چند ساله اخیر رسیده است. موضوع صادرات غیر نفتی یک بحث داغ در مجامع علمی و فرهنگی شده است. با توجه به اینکه صادرات غیر نفتی ارزآوری خوبی به همراه دارد، اما این احساس برای ما وجود دارد که در صادرات این محصول موانع و مشکلات مختلفی وجود دارد. مقاله حاضر با استفاده از شیوه توصیفی - تحلیلی و با بررسی مقالات موجود در این زمینه و انجام مصاحبه با تنی چند از مدیران شرکتهای صادرکننده محصولات غیرنفتی، به تبیین موانع و مشکلات صادرات غیر نفتی و دسته بندی این موانع و مشکلات می پردازد. لذا هدف اصلی این پژوهش شناسایی و دسته بندی موانع و مشکلات بازاریابی محصولات غیر نفتی می باشد. ما موانع و مشکلات شناسایی شده را به هقت دسته طبقه بندی کردیم. در آخر ما پیشنهاداتی برای رفع این موانع و مشکلات ارائه داده ایم.

کلید واژگان :

صادرات، صادرات غیر نفتی، موانع و مشکلات صادرات غیر نفتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک