چکیده :

یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت بین المللی، وجود واردات موازی یا بازارهای خاکستری است. این بازارها بر اثر تفاوت قیمت محصولات بین مناطق مختلف جهان شکل می گیرند. بدین شکل که افرادی، محصولات را در بازارهایی با قیمت ارزان تر می خرند و در مناطقی که قیمت محصولات بالاست، صادر می کنند. این نوع واردات توسط کانال های توزیع غیر قانونی بدون اجازه از تولید کننده صورت می گیرد. امروزه نیز با گسترش اینترنت و افزایش کاربران، فضای مناسبی برای خرید و فروش محصولات از طریق فضای مجازی توسط بازاریابان خاکستری ایجاد شده است. مقاله حاضر با استفاده از شیوه ی توصیفی- تحلیلی و با بررسی مقالات موجود و تحقیقات انجام شده در زمینه بازاریابی خاکستری در داخل و خارج از کشور می پردازد. بدین منظور، در این پژوهش نخست به معرفی بازارهای خاکستری پرداخته شده و از منظری این بازار ها را سودمند برشمرده است. همچنین نقش بازارهای خاکستری در محیط اینترنتی را مورد بررسی قرار داده است و در نهایت به منظور مقابله هر چه بهتر با آنها، استراتژی هایی برای کنترل این بازارها ارائه داده است.

کلید واژگان :

بازار های خاکستری ، کانال های غیر مجاز ، اینترنت، استراتژی های بازاریابی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک