چکیده :

امروزه سازمان ها در محیط های پویا و پر از تغییر و تحول فعالیت می‌کنند.لازمه حفظ حیات در چنین وضعیتی،ایجاد تغییرات و تحولات مستمر سازمانی،چه از بعد رفتاری و چه‌ از بعد ساختاری است.در این تغییر و تحولات سازمانی،رهبری و مدیریت،نقشی‌ تعیین‌کننده دارد.بنابراین وجود رهبران بصیر،راهبردی یا به عبارت دیگر رهبران‌ تحول‌آفرین ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.رهبر تحول‌آفرین با توجه به آمادگی تغییر و تحول سازمانی در کارکنان سازمان خود از سبک ها یا راهبرد مناسب برای ایجاد تحول در سازمان استفاده می‌کند تا بدین وسیله به سازمان،پویایی ببخشد و آن را در برابر تغییرات‌ محیطی حفظ کند.هدف از پژوهش حاضر ، ارزیابی رابطه رهبری تحول آفرین و تسهیم دانش کارکنان شرکت گاز استان مازندران بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه کارکنان مستقر در شرکت گاز استان مازندران واقع در شهرستان ساری بودکه در نیمه اول سال 1390 مشغول به کار بوده اند (195 نفر) و به صورت سرشماری انتخاب گردید. روش پژوهش استفاده شده ، توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات ، از پرسشنامه استاندارد شده MQL برای سبک رهبری تحول آفرین مدیران و پرسشنامه محقق ساخته تسهیم دانش با 31 سوال استفاده گردیده است. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.نتایج نشان داد، بین چهار مولفه رهبری تحول آفرین که شامل نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ، ترغیب ذهنی و ملاحظه فردی است با تسهیم دانش کارکنان همبستگی وجود دارد و این نشان دهنده آن است که سبک رهبری تحول آفرین مدیران با تسهیم دانش کارکنان ارتباط دارد.بنابراین،اگر مدیران سبک رهبری تحول آفرین را در سازمانشان اعمال نمایند می توانند تسهیم دانش را در کارکنان تقویت نمایند.

کلید واژگان :

رهبری تحول آفرین – تسهیم دانش – شرکت گاز استان مازندران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک