چکیده :

کارآفرینی استراتژیک مفهومی نوظهور و تركيبي از مفاهیم کارآفرینی و مدیریت استراتژیک می باشد که در دهه اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. تا کنون تحقیقات اندکی در حوزه کارآفرینی استراتژیک به انجام رسیده است. بنابراين انجام تحقيقات گسترده در این زمینه ضروری به نظر می رسد. نتیجه مطالعات اخیر در حوزه کارآفرینی نشان می دهد که نداشتن دیدگاه استراتژیکی در فعالیت های کارآفرینانه، باعث وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر سرمایه ای و معنوی به کارآفرینان در برخی فعالیت های کارآفرینانه، بالاخص فعالیت های کارآفرینانه نوپا شده است. تحقیق حاضر، به بررسی و تحلیل عوامل تشکیل دهنده مفهوم کارآفرینی استراتژیک برای کسب و کارهای نوپا پرداخته است. این مطالعه از دو جنبه حائز اهمیت است. اول آنکه دستیابی به عوامل مذکور، باعث بهره گیری کارآفرینان از این عوامل و در نهایت موفقیت و تداوم در فعالیت های کارآفرینانه آنان می شود. دوم آنکه نتایج این مطالعه به توسعه مفهوم کارآفرینی استراتژیک به عنوان یک مفهوم جدید و مستقل، کمک شایانی خواهد نمود. نتایج این تحقیق نشان داده است که عناصر اصلی کارآفرینی استراتژیک " درک فرصت، نوآوری، توجه به چشم انداز، ریسک پذیری معقول، انعطاف پذیری و رشد" می باشند که بر پایه این عوامل، الگو جامعی از کارآفرینی استراتژیک ارائه شده است.

کلید واژگان :

کارآفرینی استراتژیک ، کارآفرینی ، مدیریت استراتژیک ، کسب و کارهای نوپا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک