چکیده :

آمارهايي که سازمان جهاني جهانگردي ارئه مي¬دهد، نشان دهندۀ اثرات مهمي است که جهانگردي در سطح جهاني بر سيستم اقتصادي دارد. درسال 1995، تعداد مسافران و جهانگردان، در سراسر دنيا، به 567 ميليون نفر رسيد و کل پولي که از محل اين مسافرت ها در سطح جهان به دست آمد 372 ميليارد دلار آمريکايي بود. در دهۀ 1980 ، وجوه حاصل از مسافرت و جهانگردي با سرعتي بيش از تجارت جهاني (صدور کالاها و خدمات بازرگاني) رشد کرد و در زمان کنوني ارزش آن به بيش از ساير اقلام صادراتي متعلق به بخش هاي ديگر اقتصادي رسيد که البته فرآورده هاي نفتي و وسايل و قطعات خودرو شامل آنها نمي شوند. همچنين صنعت جهانگردي توانسته است در بيشتر کشورها بيشترين تعداد شغل را به وجود آورد و بيش از يک صد ميليون نفر را به استخدام خود درآورد. جهانگردي و مسافرت باعث شده است که درآمدي به مبلغ 166 ميليارد دلار امريکايي از محل ماليات ها به دست آيد. به نظر اکثر مطلعين امر جهانگردي، جنبه اقتصادي موضوع به علت اثرات عميق و دامنه داري که در بخش¬هاي مختلف اقتصادي به جا مي¬گذارد داراي اهميت فوق العاده¬اي است. مهمترين تاثير صنعت جهانگردي در اقتصاد کشورها معمولا در افزايش دريافتي¬هاي ارزي و کمک به تعديل موازنه ارزي کشورها مشهود مي¬گردد. بديهي است که اين نکته از لحاظ اقتصاد بين الملل و مبادلات خارجي کشورها داراي اهميت خاصي است. معهذا بايد خاطر نشان کرد که نقش صنعت جهانگردي در اقتصاد کلي يک کشور بدينجا ختم نمي شود، زيرا واکنش بخش¬هاي مختلف مربوط به جهانگردي از قبيل تاسيسات پذيرايي جهانگردي، شرکت¬هاي مسافربري، آژانس¬هاي مسافرتي و امثال آن که در واقع عرضه¬کنندگان خدمات جهانگردي هستند در مقابل تغييرات حجم تقاضاي جهانگردي معمولا به صورت توسعه سرمايه¬گذاري در بخش¬هاي مختلف جلوه¬¬گر مي¬شود.

کلید واژگان :

گردشگری، آذربایجان غربی، تحلیل و توسعه، بازاریابی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک