چکیده :

در کارآفرینی شرکتی(فردی یا مستقل)، شرکت و سازمانی(کسب و کاری) جدید تأسیس می شود تا کالا و خدمت جدیدی به جامعه عرضه گردد. امروز بسیاری از جوامع به لزوم کارآفرینی پی برده اند. اما با وجود اينكه فرصتهاي بازار، ايده هاي تجاري جديد، منابع مناسب و استعداد كارآفرينان وجود دارد، مخاطرات زيادي منجر به ورشكستگي در تجارت مي شود. چرا که دیگر روش های سنتي قادر نخواهد بود كه مسايل و مشكلات بازار را حل كند. معنای این تغییرآن است که بدون داشتن مدل تجاری نمی توانیم رقابت پذیری و جهانی شدن را نصیب تولیدات داخلی کنیم. هر شركت كوچك يا بزرگ، تازه تأسيس يا قديمي به مدل تجاری نياز دارد. مدل تجاری سالم يا درست شركت را ياري مي‌دهد تا بتواند در برابر تغييرات محيطي به سرعت واكنشهاي مناسب از خود نشان دهد و در برابر پديده‌هاي تازه آمادگي بيشتري داشته باشد و این به مفهوم بقاء، توسعه و کسب مزیت رقابتی در محیط تجاری می باشد. در مقاله حاضر، با هدف ارائه نگاه و دیدی جدید به کارآفرینی در بعد شرکتی، ضمن مرور مستند ادبیات موضوعی مربوط به مدل های تجاری مورد استفاده در تأسیس یک کسب و کار و موضوعات مرتبط به آن، به ارائه یک نوع شناسی از گونه های مختلف مدل ها و الگوهای تجاری مورد استفاده کارآفرینان در هنگامه تأسیس شرکتها اقدام شده است. مستند به نوع شناسی ارائه شده، نتیجه گیری شده است که مدل های تجاری مورد استفاده کارآفرینان می توانند در قالب سه سطح و شش تصمیم اساسی مورد بررسی قرار گیرند. در پایان مقاله، موارد مذکور جمع بندی شده، بحث و نتیجه گیری، کاربرد های مدیریتی، و پیشنهادات مرتبط با آن جهت پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است.

کلید واژگان :

نوع شناسی، مدل تجاری، کارآفرینان، مزیت رقابتی، ارزش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک