يکي از استراتژيهاي توسعه اقتصادي که در خلال سالهای اخير توجه زيادي به آن شده است، توسعه از طريق خوشهها است. حدود دو دهه است كه توسعه صنعتي مبتني بر خوشهها، به عنوان يك استراتژي نوين مورد توجه برنامه ريزان و سیاست گذاران در كشورهاي صنعتي و در حال توسعه میباشد. در این راستا مقالهی حاضر درصدد است تا به مطالعهی تطبیقی خوشههای کسب و کار کشورهای ایتالیا، مکزیک، اسکاتلند، اتریش، ایران و نیوزلند بپردازد. نتایج این مطالعه در قالب شباهتها و تفاوتها ارائه شده است. شباهتها شامل حوزهی فعالیت خوشه، نوع ارتباط میان عاملان خوشه، مشارکت بنگاهها در شکل گیری خوشهها و کسب مزیت رقابتی است. تفاوتها عبارتند از: میزان حمایت دولت در خوشه سازی، اهداف تشکیل خوشه، عاملین مشارکت در خوشه و فعالیتهای صورت گرفته در خوشه سازی.
کلید واژگان :تطبیقی، توسعه، خوشههای كسب و كار
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142271872325766
- سال انتشار : 1389
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی
- برگزار کنندگان : 27 و 28 بهمن 89- شیراز
- تاریخ ثبت : 1393/11/11 19:08:43
- ثبت کننده : حسنعلی آقاجانی
- تعداد بازدید : 372
- تعداد فروش : 0