چکیده :

امروزه گسترش فعالیت های بازرگانی، جهانی شدن و تغییرات سریع تکنولوژی در محیط سازمانها عاملي است كه منجر گردیده تا سازمانها برای حفظ بقاء و مزایای رقابتی خود از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند. لازمه انعطاف پذیری تغییرات سریع است و تغییرات سریع بدون داشتن اطلاعات از جو سازمان امکانپذیر نیست. در نتیجه جو سازماني به عنوان یک منبع بسیار پر ارزش در کنار سایر عوامل مؤثر در هر سازمانی مطرح است. وجود اطلاعاتی یکپارچه از جو سازماني و رقابت، يكي از ضروریات سازمانها در عصر حاضر بوده و استفاده از آن در حداكثر ساختن بهره‌وري برای کلیه سازمانها اجتناب ناپذیر می باشد. بر اساس تعريفي كه از جو سازماني شده است، جو سازماني را مي‏توان، درك كاركنان از حوادث، اقدامات و روشها و رفتارهاي سازماني دانست. در واقع فرآيند شناخت جو سازماني بيان می‌کند که چگونه افراد بصورت مستقل در داخل سازمانها، مسائل و چالشهای ناشناخته را می‌بينند و چهارچوبی جديد از ابزارها و اهداف ايجاد می‌کنند تا از آنها در حداكثر ساختن بهره وري سازمانها استفاده نمايند. با استناد به موضوعات فوق، دشوار نيست كه نتيجه بگيريم، تصميمات بهره‌وري هيچ وقت نمی‌توانند با استفاده از ابزارها و هدفهای شناخته شده موجود، حداکثر استفاده از منابع کمياب را مشخص کنند، بلکه لازم است تا با شناخت محيط و پيرامون خود و نهايتاً جو حاكم بر سازمان، از فرصتهای ناشناخته و استفاده نشده بهره‌برداری نمايند. مستند به مرور ادبيات موضوعي مربوط مي‌توان گفت كه ايجاد جو سازماني مناسب، نقش مهمي را در ايجاد بهره‌وري سازمانها ايفاء مي‌نمايند. در مقاله حاضر، با هدف ارائه مدلي مفهومي از نقش جو سازماني جهت بهبود بهره‌وري در سازمانها، ضمن مروري مستند بر ادبيات موضوعي مربوط به جو سازماني و بهره‌وري و موضوعات مرتبط با آن، به ارائه مدلي هفت بعدي بمنظور بررسي و تحليل عوامل مؤثر بر جو سازماني و نقش آن در خلق بهره‌وري در سازمانها پرداخته شده است. در پايان مقاله، موارد مذكور جمع‏بندي شده، نتيجه‌گيري، بحث‌‌ومقايسه، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.

کلید واژگان :

مدل- جوسازماني- بهره‌وري- سازمانها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک