چکیده :

مطالعات نشان داده‏اند كه صنعت توريسم بصورت عام(و توريسم بصورت خاص) مي‌تواند تأثير مهمي بر افزايش اشتغال داشته باشد. زيرا از هر شش شغل مهم در دنيا، يكي در ارتباط با صنعت توريسم بوده و بازاء هر20 توريست وارده به هر كشور يك شغل ايجاد مي‌شود. انسان امروزين در راستاي دسترسي به اهدافي چون آشنايي با حقايق تاريخي گذشتگان، بهره‏گيري از مواهب طبيعي، فرار از آشفتگيها و روزمره‏گيهاي زندگي شهري، و . . . ، توريسم را وسيله منفرد و مناسبي براي نيل بدانها مي‌داند. در مقاله حاضر، با هدف چگونگي كارآفريني و ايجاد اشتغال از طريق توريسم، پس از مروري استنادي اما مختصر بر ادبيات موضوعي مربوط، به ارائه الگوي تشريح كننده عوامل مؤثر بر رفتارهاي توريستهاي در دنياي واقعي كه مي‌تواند بعنوان عاملي براي توسعه كارآفريني و ايجاد اشتغال باشد اقدام شده است. مستند به آنچه كه در متن مقاله هم آمده است الگوي ارائه شده، از ديدگاهي نو به مسئله توريسم‌نگريسته، آنرا بعنوان يك حوزه مطالعاتي بين‌رشته‌اي معرفي نموده، و بصورتي يكپارچه موضوع را از جنبه‌هاي محيطي، روانشناختي، اكولوژيكي و جامعه‌شناختي مورد بررسي قرار داده است. بر اين اساس عوامل مؤثر بر رفتارهاي توريستها در قالب سه گروه كلي از متغيرها شامل متغيرهاي شخصي مرتبط با توريست، متغيرهاي مربوط با فضا و مكان، و بالاخره متغيرهاي مرتبط با روابط بين افراد در نظر گرفته شده و مورد تشريح و تبيين قرار گرفته‌اند.

کلید واژگان :

كارآفريني- اشتغال- توريسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک