هوش هيجاني يكي از مفاهيم نو ظهور در ادبيات سازماني است كه مي تواند تأثير قابل توجهي بر نگرش، رفتار و عملکرد رهبران و پیروان در محیطهای سازمانی داشته باشد. از اينرو در اين پژوهش نیز درصدد بررسی رابطه هوش هیجانی با بروز رفتار شهروندی سازمانی در بين كارمندان ارشد بانكهاي صادرات اهواز می باشیم. روش تحقيق حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدليابي معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را 223 نفر از كارشناسان و مدیران بانکهای صادرات اهواز تشکیل میدهد که با استفاده جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم، 150 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق نيز از پرسشنامه و روشهاي تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL بهره گرفته شده است. نتايج تجزيه و تحليل دادهها نشان مي دهد که هوش هیجانی -به ويژه توانايي خود آگاهي- رابطه مثبت و معناداري با بروز رفتارهاي شهروندی سازمانی دارد. همچنين بر اساس يافتههاي جانبي تحقيق مي توان اذعان نمود كه قابليتهاي هيجاني فردي و گروهي نقش قابل توجهي در توسعه رفتارهاي شهروندي كمك كننده و همين طور رفتارهاي اجتناب از زيان رساني دارند. در پایان، به منظور بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق بالا بردن سطح توانمندیهای هوش هيجاني، پیشنهاداتی برای مدیران منابع انسانی ارائه شده است.
کلید واژگان :هوش هیجانی، رفتار شهروندی سازمانی، بانکهای صادرات اهواز، مدليابي معادلات ساختاري.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142360736915025
- سال انتشار : 1391
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی
- برگزار کنندگان : دانشگاه پيام نور استان خوزستان و موسسه نورباران انديشه
- تاریخ ثبت : 1393/11/22 01:59:29
- ثبت کننده : علیرضا بخشی زاده
- تعداد بازدید : 339
- تعداد فروش : 0