فرهنگ سازمانی می تواند به طور قابل توجهی موجب پیشرفت و یا ممانعت از موفقیت اقدامات مدیریت دانش شود؛ و با این حال نیز شناخت کمی از چگونگی مشارکت یا ممانعت فرهنگ سازمانی در اجرای مدیریت دانش وجود دارد. بنابراین، این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب جهت برقراری یک سیستم مدیریت دانش کارا در شرکت ملی حفاری ایران؛ درصدد آزمون تجربی چارچوب مفهومی برای ارزیابی رابطه بین فرهنگ سازمانی، فرایند دانش آفرینی و اثربخشی سازمانی است. بدین منظور از پرسشنامه و روش های تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL برای بررسی رابطه بین این متغیرها بهره گرفته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامه نشان داد که انواع مختلف فرهنگ سازمانی با دانش آفرینی و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارند؛ و فرایند تبدیل دانش کاملاً رابطه ی فرهنگ سازمانی با اثربخشی را میانجی گری می کند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ ادهوکراسی بیشترین نقش را در توسعه و بهبود یک سیستم مدیریت دانش کارا دارد و وجود یک فرهنگ نوآورانه و کار آفرین در جریان تبدیل دانش و خلق دانش جدید ضروری است.
کلید واژگان :فرهنگ، دانش آفرینی سازمانی، تبدیل دانش، اثربخشی، شرکت ملی حفاری ایران
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک