چکیده :

گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است، به طوری که رشد آن تغییرات اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال داشته است. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجهند، از اهمیت بالایی برخوردار اند. از طرف دیگر گردشگری می تواند به عنوان یک صنعت اقتصادی توانمند تأثیر بسیار زیادی بر تولید ملی و اشتغال کشور در سال های آتی داشته باشد. از آن جهت که در کشور ما کاهش تولید ملی و در پی آن افزایش بیکاری به عنوان اصلی ترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، روز به روز صنعت گردشگری به صورت جدی تری مورد توجه سیاست¬گذاران و برنامه¬ریزان کشور قرار گرفته و توسعه صنعت گردشگری کشور در حال تبدیل شدن به یک خواست ملی و همگانی است. از این رو صنعت گردشگری را می¬توان به عنوان یک چشم انداز برای اقتصادی کشور نیز دانست. هدف از این مطالعه، ارزیابی نقاط قوت، ضعف و فرصت، تهدید صنعت گردشگری ایران با تأثیرگذاری بر تولید ملی و اشتغال با تکنیک SWOT می باشد. SWOT به تحلیل نقش عوامل درونی (ضعف و قوت)و بیرونی (فرصت ها و تهدیدها)در مدیریت صنعت گردشگری ایران می پردازد. بر اساس یافته های تحقیق مشخص شد که گردشگری ایران، دارای پتانسیل های مناسبی برای افزایش تولید ملی و اشتغال کشور دارد، از این رو باید با شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران، شرایط لازم برای ورود گردشگران خارجی و داخلی را فراهم کنیم تا بتوان از این طریق گام مفیدی برای رشد اقتصادی کشور برداشت.

کلید واژگان :

توسعه گردشگری، تولید ملی،اشتغال، SWOT، جذب گردشگران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک