چکیده :

دانشگاه نهادى اجتماعى با قدمتى حدود هشتصد سال است که مهمترین وظیفه آن تولید دانش و تکنولوژی(سخت افزار، نرم افزار، مغزافزار، مدیریت) بمنظور خدمت به جامعه در قالب تولید محصولات(کالاها و خدمات) مورد نیاز است. دانشگاهها در مراحل مختلف عمر خود بر اثر وقوع دو انقلاب مهم علمی، تاکنون سه نسل آموزش محور، پژوهش محور و کارآفرین را تجربه کرده اند. دانشگاههای نسل سوم، ارزش آفرین، ثروت آفرین و جامعه-محورند و یکی از ویژگیهای آنها راه اندازی و استمرار فعالیت کسب وکارهای دانش بنیان است. در مقاله حاضر پس از مرور ادبیات موضوعی مربوط، ضمن اشاره به نسلهای سه گانه دانشگاهی در دنیا، به ارائه یک نوعشناسی از ابعاد وجودی کسب وکارهای دانش بنیان شامل شش حوزه تولید، بازار، مالی واداری، حقوقی، تحقیق-وتوسعه، و مدیریت استراتژیک، و نیز الگوریتم کلی راه اندازی و استمرار موفقیت آمیز فعالیتهای آنها در سه دوره زمانی قبل، حین و بعد از تأسیس آنها، و اقدامات کلینیکی مورد نیاز مدیریت کسب وکارهای دانش بنیان در دنیای واقعی، مستند به تجربیات بدست آمده از مرکز رشد واحدهای فن آوری دانش بنیان دانشگاه مازندران پرداخته شده است.

کلید واژگان :

نوعشناسی، کسب وکار، دانش بنیان، مرکز رشد، مازندران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک