چکیده :

امروزه، بانک ها بمنظور فراهم نمودن حداكثر شرايط لازم براي دستيابي به اهداف و استراتژي ها، نه تنها بايد دارايي هاي نامشهود خود را شناسايي، اندازه گيري و مديريت كنند بلكه مي بايست همواره سعي كنند تا اين گونه دارايي ها را بطور مستمر ارزیابی نموده و ارتقاء و بهبود بخشند. از آنجا که روش های سنتی ارزیابی، قادر به سنجش این نوع دارایی ها نمی باشند، سازمان ها نیازمند مدل های توانمندتری برای بررسی عملکرد این نوع سرمایه ها هستند. یکی از این مدل ها کارت امتیازی متوازن است که این تحقیق به ارزیابی عملکرد سرمایه فکری با استفاده از آن در بانک ملت شهر رشت پرداخته است. به این منظور اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که حاوی شاخص های سرمایه فکری در قالب مدلBSC است جمع آوری و با بهره گیری از نرم افزارهای آماری به فرضیات تحقیق پاسخ داده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که عملکرد سرمایه فکری در این بانک مطلوب نیست. در پاسخ به فرضیات فرعی، بعد مشتری، بعد رشد، بعد فرآیندهای داخلی و بعد مالی نیز از وضعیت مساعدی برخوردار نبوده است. در میان این ابعاد نیز، بعد مشتری با استفاده از آزمون فریدمن در رتبه نخست قرار گرفت و از وضعیت بهتری نسبت به سایر ابعاد برخوردار بود

کلید واژگان :

سرمایه فکری، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک