چکیده :

در این مقاله به بررسی مارک آپ 21 صنعت فعال ایران، در سطح کد دو رقمی ISIC و 36 صنعت فعال در سطح کد سه رقمی طی دوره 1387-1374 در مقایسه با کشورهای منتخب پرداخته شده است. اساس این مقاله بررسی شکاف بین هزینه نهایی و قیمت با استفاده از مدل هال-راجر است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که بعضی صنایع اختلاف بین قیمت و هزینه نهایی بسیار بالا و در برخی صنایع اندک بوده است. نتایج این بررسی نشان می¬دهد که از22 صنعت بررسی شده کد دورقمی ISIC در 3 صنعت و از 32 صنعت کد سه رقمی در 11 صنعت، دارای مارک آپ بالاتری از کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا است و توانسته اند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینه ی نهایی(MC) ایجاد نمایند. همچنین از 32 صنعت در سطح کد سه رقمی و 22 صنعت در سطح کد دو رقمی بررسی شده، ایران در صنعت توتون و تنباکو با مقدار 1.03 پایین ترین مارک آپ و در صنعت محصولات مواد شیمیایی صنعتی با مقدار 2.33 بیشترین مارک آپ را در بین کشورهای منتخب دارا می¬باشد.

کلید واژگان :

مارک آپ، صنعت، رقابت، هزینه نهایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک