چکیده :

پیدایش مدیریت دانش طی قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم، با دگرگونی‌هایی در این حوزه بین‌رشته‌ای همراه بوده است که لزوم بررسی دیدگاه اندیشمندان این حوزه علمی را شایسته توجه می‌نماید. این دگرگونی‌ها، از چشم‌انداز کسب‌وکار تا دیدگاه‌های مدیریتی و فناورانه را در خود جای داده است که نشان از پویایی و کثرت دیدگاه اندیشمندان علاقمند به این حوزه است. با این‌حال لزوم دستیابی به چشم‌اندازی نسبتاً یگانه برای آن با در نظر گرفتن آینده ممکن حائز اهمیت بنظر می‌رسد. بر این اساس، این مقاله تلاش دارد تا با معرفی دیدگاه‌های گوناگون، بر وضعیت پست‌مدرن آن تأکید شده و با معرفی سیر دگرگونی‌ از آغاز پیدایش تاکنون، نسل‌های گوناگون این حوزه را مطرح نماید. سپس گرایش‌های آینده به نظام‌های مدیریت دانش را از دیدگاه اندیشمندان مورد بحث و بررسی قرار داده و در ادامه به تصویری کل‌نگر در این زمینه دست پیدا نماید. در پایان نیز به‌منظور تنظیم چشم‌انداز مناسب که جایگاه متصور متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را نمایش می‌گذارد، ارائه می‌کند.

کلید واژگان :

آینده مدیریت دانش، نظام‌های مدیریت دانش، نسل‌های مدیریت دانش، علم اطلاعات و دانش‌ شناسی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک