چکیده :

تجاريسازي فرآيندي است كه طي آن، تكنولوژيهاي جديد به محصولات تجاري موفق تبديل ميشوند. تجاريسازي، يك فرآيند هزينهبر و زمانبر با نتايج بسيار نامطمئن است. متأسفانه اين امر در دانشگاهها و مركز عالي ايران و ساير مركز پژوهشي و در بين اكثر محققين و پژوهشگران به ميزان كافي مركز توجه نبوده است كه گواه آن، ميزان ارتباط و تعامل ضعيف اين بخشها با بخش صنعت ميباشد. در اين مقاله، سعي بر آن است كه فرآيندهاي موجود مورد بررسي قرار گرفته و مباحث تئوريك آن ارائه گردد، تا در صورتي كه به عنوان راهكاري اجرايي مد نظر مسئولين امر گرديد، بتواند در مسير تجاريسازي تكنولوژي ارائه شده توسط دانشگاهها و صنايع كشور مورد استفاده قرار گيرد. پس از مرور ادبيات موضوعي مربوط به تجاريسازي تكنولوژي، به بررسي فرآيندهاي آن پرداخته شده و ضمن تقسيمبندي آنها در مراكز دانشگاهي، تحقيقاتي و صنايع و مراكز تجاري، و نيز بررسي جداگانه اين فرآيند در هر يك از آنها، به مراحل مربوط به هر يك اشاره گرديد. در پايان مقاله نيز، همراه با ارائه جمعبندي،كاربردهاي مديريتي و پيشنهاداتي براي تحقيقات بعدي ارائه گرديد.

کلید واژگان :

كارآفريني، تجاريسازي، تكنولوژي، دانشگاه، صنعت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک