چکیده :

روان شناسان معتقد هستند كه احساس عزت‌نفس يكي از نيازهاي اساسي كاركنان است و ايجاد آن، موجب افزايش سطح بهره وري و افزايش رقابت شده و اين كار موفقيت را تضمين مي‌كند. از آنجايي كه احساس خوب به خود داشتن از نيازهاي اساسي روان آدمي‌محسوب مي‌شود، انسان براي تأمين اين نيازها و ممانعت از حس تحقير شخصي، ناخودآگاه دست به تلاش-هايي مي‌زند و از ساز و كارهاي دفاعي خاصي استفاده مي‌كند، زيرا نياز به احساس ارزشمندي (عزت‌نفس) از اهميت والايي برخوردار است. ديبوراكينر معتقد است افراد در زندگي شان مجبور هستند با موضوع عزت‌نفس درگير بوده و با آن در ارتباط باشند. به طوري كه انسان در هر زمان به احترام و دوست داشتن خويش نياز دارد. در اهميت عزت‌نفس همين بس كه رضايت افراد از زندگي شديداً به احساسات آنها در مورد ميزان ارزش خويشتن بستگي دارد. به طوري كه هر گاه افراد احساس كنند عزت‌ نفس شان در معرض خطر قرار گرفته است، سعي مي‌كنند تا با استفاده از انواع رفتارها و راهبردها احساس ارزشمندي خويش را حفظ كرده و از خود دفاع كنند. بنابراین در این مقاله سعی شده تا با تشریح ابعاد عزت نفس، به نقش آن در موفقیت مدیران پرداخته شود.

کلید واژگان :

عزت نفس، تنفر از خود، شك و ترديد درباره خود، تأييد خود



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک