چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران زن مدارس متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه 4 اصفهان به تعداد 135 نفر که با استفاده از جدول پیشنهادی مورگان تعداد 100 نفر برای شرکت در پژوهش حاضر در نظر گرفته شدند. ابزارهای مورد استفاده ، پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986) و پرسشنامه اعتماد سازمانی ساشکین (1988) بود. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اعتماد سازمانی 90/0 و برای پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده 83/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتیجه حاصل از سوال اصلی پژوهش نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد ده گانه اعتماد سازمانی به جز بعد صحت گفتار مدیر برای پیش بینی نتایج آینده رابطه معنی داری وجود دارد.

کلید واژگان :

اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی، دبیران آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک