چکیده :

آینده نگاری به عنوان ابزاری بسیار موثر جهت سیاستگذاری (و بخصوص سیاستگذاری علم و فناوری) به دولتها کمک می کند تا در دنیای امروز به چالشهایی همچون جهانی شدن و رقابت فزاینده پاسخی مناسب ارایه و اقداماتی موثر انجام دهند. در انجام هر پروژه آینده نگاری، ناگزیر باید انواع خاصی از ابعاد یک پروژه را انتخاب کرد که این انتخاب با توجه به متغیرهای مختلف انجام می پذیرد. پژوهش حاضر تلاشی در جهت مشخص نمودن متغیرهای تاثیرگذار بر برخی از ابعاد یک پروژه آینده نگاری، در فرایند دانش پژوهی در سازمانهای آموزشیمی باشد. با توجه به اینکه، فعاليت هاي دانش پژوهي محدود به انجام تحقيقات به معناي متداول آن نيست. آموزش به عنوان يک فعاليت و رسالت مهم در محيط هاي آکادميک، بايد به عنوان يکي از حوزه هايي که فعاليت هاي دانش پژوهي در آن انجام پذير هستند، در نظر گرفته شود. بديهي است اين امر نيازمند وجود معيارهاي مشخصي براي ارزيابي اين گونه فعاليت هاست و در این میان آینده پژوهی بعنوان رویکرد سیستماتیک، دریچه های بینش در ارزیابی این معیارها را ، در جهت ارزیابی آینده نگرانه دانش پژوهی در سازمانهای دانش بنیان را فراهم می نماید.

کلید واژگان :

آینده پژوهی، دانش پژوهی آموزشی، رویکرد سیستماتیک، دانش پژوهی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک