چکیده :

نوجوانان در هر جامعه ای سرمایه ی بنیادی آن هستند و بقای هر جامعه و وضع آن بیش از هر چیز به کودکان و نوجوانان آن پایدار است. وقتی کودکان وارد مدرسه می شوند هیچ ترس و دلهره ای در باره ی امتحان ندارند و اساساً روز امتحان با روزهای دیگر برایشان فرقی ندارد. متاسفانه این والدین و مربیان هستند که بچه ها را نسبت به امتحان آشفته و پریشان می کنند، تا حدی که در سال های بعد چنان دچار اضطراب امتحان می شوند که از مدرسه رفتن امتناع می ورزند. از این رو یکی از نگرانی ها و دغدغه های نظام آموزشی، مساله اضطراب دانش آموزان است و تحمل آن برای بسیاری از دانش آموزان دشوار است، البته پدیده اضطراب امر جدیدی نیست و انسان ها در همه اعصار و با هر فرهنگی آن را تجربه کرده اند. اضطراب و فشارهای عصبی، ریشه بسیاری از مشکلات جسمی و ناکامی ها می باشد، اما نمی توان آنها را برای همیشه از بین برد و این فیزیولوژی بدن است که می تواند نتایج اضطراب را به صورت تحریک کننده یا فلج کننده نشان دهد) 1(. اضطراب امتحان 1 نوعی اشتغال ذهنی است که با خودآگاهی و شک و تردید، نسبت به خود مشخص می شود. این فعالیت های شناختی هم بر رفتار آشکار و هم بر واکنش های فیزیولوژیکی تاثیر می گذارد. اضطراب امتحان .) عبارت است از تجربه ناخوشایند نگرانی و هیجان پذیری در موقعیت هایی که فرد احساس می کند تحت ارزیابی قرار دارد ) 2 نتایج تحقیقات بیوبی ) 2222 ( اظهار داشت که تن آرامی بصورت تنش زدایی بر کاهش اضطراب کودکانی که در مدرسه دچار اضطراب مفرط شده اند و از مدرسه می ترسند موثر است و این تحقیقات در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است) 3(. نتایج تحقیقات آمیگو) 2221 ( بر روی دانش آموزان مبتلا به اضطراب شدید نشان داد آرامش آموزی بصورت تنش زدایی در کاهش اضطراب آشکار و پنهان دانش آموزان پس از اجرای آموزش بر روی گروه آزمایش نقش موثری داشته است و نتایج تحقیقات در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است) 4(. ناصری پلنگرد و همکاران) 1332 ( در پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که تفاوت معناداری بین اضطراب )آشکار و پنهان( قبل و بعد از اجرای برنامه تمرینی وجود دارد. از نظر اضطراب آشکار، بین گروه با تمرین سنگین با گروه های با تمرین متوسط و سبک تفاوت معناداری مشاهده شد، ولی بین گروه با تمرین سبک و گروه با تمرین متوسط تفاوت معناداری مشاهده نشد ) 5(. با توجه به اینکه دانش آموزان در هر سال تحصیلی امتحانات بسیاری را پشت سر می گذرند از جمله امتحانات آخر هر نیمسال و امتحانات میان دوره، این امتحانات علاوه بر نتایج تحصیلی، بر روی شخصیت دانش آموزان نیز اثراتی مخرب بر جای می گذارد. اضطراب های تجربه شده در طول نیمسال در برخی دانش آموزان ممکن است به مرور موجب شخصیت اضطرابی در آنان بشود. لذا در تحقیق حاضر، ما به دنبال پی بردن به این مسئله هستیم که آیا فعالیت های بدنی و ریلکسیشن)تن آرامی( می تواند بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی تاثیر داشته باشد؟

کلید واژگان :

تن آرامی، فعالیت های بدنی، اضطراب امتحان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک