چکیده :

در تحقیق حاضر به بررسی ویژگی¬هاي روان¬شناختی (شخصیتی و شناختی) تکواندوکاران نخبه موفق دانش¬آموز استان مازندران پرداخته شده است. روش شناسی: جامعة آماري تحقيق حاضر را تمامي تکواندوکاران نخبه دانش آموز تشكيل مي‌دهند. با توجه به اينكه تعداد اعضاي جامعه آماري نيز 26 نفر مي‌باشند و طرح تحقیق حاضر نیز توصیفی بوده و از نوع زمینه یابی می باشد، نمونه گیري به عمل نیامده و تمامی جامعه آماري به عنوان نمونه مدنظر قرار گرفته اند .ابزار مورد استفاده در این پژوهش، عبارتند از: مقیاس هوشی تهران - استانفورد- بینه، پرسشنامه سخت رویی مدي و کوباسا و پرسشنامه که توسط کامکاري و شُکرزاده(1388) رواسازي، اعتباریابی و استانداردسازي شده است. شخصیتی چند وجهی مینه سوتا(MMPI-2RF)(2) در نهایت، با استفاده از مدل آماري تحلیل واریانس دوطرفه و رگرسیون چندمتغیري، به آزمون سؤالات تحقيق پرداخته شد. نتایج: مشخص شد تفاوت چنداني بين نيمرخ هوشي تکواندوکاران با استانداردهاي هوشي وجود ندارد و تنها حافظه فعال اين افراد بالاتر از حد نرمال است؛ بحث و نتیجه گیری: ميزان تعهد، كنترل و سر سختي‌رواني(در كل) در تکواندوکاران بالاتر از حد متوسط يا مورد انتظار است در حاليكه ميزان چالش، از حد مورد انتظار جامعه پايين¬تر است و ميزان بروز وي‍ژگي‌هاي افسردگي، هيستري، جامعه‌ستيزي، اسكيزوئيد و مانيا در تکواندوکاران در حد مورد انتظار جامعه است ولي ويژگي‌هاي پارانوئيد و اضطراب ‌و تنش در آنها بالاتر از حد مورد انتظار و ويژگي هيپوكندريا كمتر از حد مورد انتظار يا نرم جامعه است.

کلید واژگان :

ویژگی¬های شخصیتی، سرسختی روانی، هوش، تکواندوکاران نخبه، ورزشکاران.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک