چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر توسعه بازار شرکت‌ها واقع در شهرک صنعتی شهر سمنان می‌باشد. بدین منظور تعداد 128 شرکت فعال، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ استفاده شد که پایایی و روایی آن به‌وسیله آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری موسوم به تحلیل مسیر مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیریت دانش مشتری بر توسعه بازار شرکت‌ها تاثیر مثبت و مستقیم دارد. براساس نتایج پژوهش راهکارهایی برای ارتقا و بهبود بیشتر ابعاد مدیریت دانش مشتری در سازمان ارائه شد تا با افزایش هر چه بیشتر ابعاد به فرآیند توسعه بازار در شرکت‎ها دست یافت.

کلید واژگان :

مدیریت دانش مشتری، توسعه بازار، مدل معادلات ساختاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک