چکیده :

انتخاب و ارزیابی موثر تامین کنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مد نظر مدیران حوزه بازرگانی قرار گیرد. تامین کنندگان باید به درستی انتخاب شوند چرا که می توانند اثرات بسیار مثبت و یا بسیار زیان باری را در عملکرد کلی یک سازمان به وجود آورند. بنابراین وجود مدیریت مناسب زنجیره تامین برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همین راستا موضوع ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه مبحث مهم و جدی در این حوزه به شمار می رود. بنابراین در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای که شامل متون لاتین و فارسی و هم چنین بررسی مقالات گوناگون مرتبط در این زمینه بود 27 معیار مهم در انتخاب تامین کنندگان، شناسایی شد و سپس از طریق پرسش نامه و به روش دلفی آن را بین 30 نفر از مدیران صنعت کاشی و سرامیک استان یزد توزیع و سپس در تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تعداد 20 معیار مورد تایید قرار گرفت که این شاخص ها با هم گرایی قابل قبول طبقه بندی و به صورت پرسش نامه دیمتل در آمد و بین 15 نفر از مدیران صنعت کاشی و سرامیک استان یزد توزیع گردید. سپس اطلاعات پرسش نامه به فازی تبدیل شده، آن گاه الگوریتم CFCS را با استفاده از نرم افزار MATLAB 2012 کد نویسی شده و با استفاده از روش دیمتل فازی اقدام به بررسی روابط بین شاخص ها و میزان تاثیر گذاری و تاثیر پذیری معیار های انتخاب تامین کنندگان شده است. در نهایت نتایج تحقیق نشان می دهد که شاخص مدیریت و برنامه ریزی لجستیک از تاثیر گذاری بیشتر، شاخص کاهش دادن مقاومت در برابر تغییر مقدار سفارش مورد نظر از تاثیر گذاری کمتر و تاثیر پذیری بیشتر و شاخص اعتماد و ارتباط متقابل بین خریدار و فروشنده از تاثیر پذیری کمتر برخوردار است.

کلید واژگان :

دیمتل فازی، توسعه معیار های انتخاب تامین کنندگان، انتخاب و ارزیابی موثر تامین کنندگان، زنجیره تامین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک