چکیده :

آمارها نشان مي‌دهد، آنطور كه مورد انتظار است، تمايل به استفاده از بانكداري اينترنتي بالا نيست و مشتريان بانكها علي‌رغم توسعه بانكداري اينترنتي، تمايلي به استفاده از آن نشان نمي‌دهند. افزايش رقابت در زمينه جذب مشتريان ميان بانك‌ها لزوم بررسي عوامل مؤثر بر استفاده از بانكداري ابنترنتي را توجيه مي‌كند. هدف اين تحقيق مقايسه مشتريان بانك ملي و پاسارگاد از نظر استفاده از بانكداري اينترنتي و عوامل مؤثر است. مدل مورد استفاده در اين تحقيق مدل پيكاراينن و همكاران(2004) است. جامعه آماري اين تحقيق كليه مشتریان شعب دو بانک ملی و پاسارگاد در سطح شهر تهران می‌باشد. حجم نمونه در اين دو بانك به ترتيب برابر 196 و197 است. روش نمونه‌گیری در این تحقیق به صورت نمونه‌گیری چند مرحله‌ای می‌باشد به این صورت تهران به 5 منطقه شمال، غرب، مرکز، جنوب و شرق تقسیم شده است و سپس از هر خوشه 5 شعبه به صورت تصادفی انتخاب شده و در نهایت برای نمونه‌گیری در شعب از نمونه‌گیری در دسترس و آسان استفاده شده است. به منظور بررسی فرضیات از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه استفاده شده است. تجزيه ‌وتحليل داده‌ها نشان داد كه دو بانك تنها از نظر لذت ادراك ‌شده و امنيت و حريم‌ خصوصي با يكديگر تفاوت معني‌دار، دارند. به اين صورت كه بانك پاسارگاد از نظر لذت ادراك ‌شده به صورت معني‌دار داراي ميانگين بالاتري نسبت به بانك ملي است. و بانك ملي از نظر امنيت و حريم‌ خصوصي به صورت معني‌داري داراي ميانگين بالاتري نسبت به بانك پاسارگاد است.

کلید واژگان :

مدل پیکاراینن، آموزش الکترونیکی، بانکداری ‌اینترنتی، سودمندی ادراک‌ شده، بانک ملی و پاسارگاد.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک