چکیده :

مقدمه: اختلال‌های رفتاری کودکان، اختلال‌های شایع و ناتوان‌کننده‌ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند و با بسیاری از معضلات اجتماعی همراه‌اند. هدف: هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری و اختلا ل های رفتاری کودکان پیش‌دبستانی در شهرستان شادگان است. روش: روش پژوهش به کار رفته در این پژوهش، همبستگی (توصیفی) است. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از مادران کودکان پیش‌دبستانی شهرستان شادگان است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. برای سنجش متغیر های این پژوهش از پرسشنامه اختلال رفتاری کانرز (فرم والدین) و پرسشنامه فرزند پروری بامریند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین شیوه‌های فرزند پروری (آزاد گذرانه و اقتدار منطقی) و اختلال رفتاری در سطح 001/0 رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین بین شیوه فرزند پروری (استبدادی) و اختلال رفتاری در سطح 001/0 رابطه معنی‌داری وجود دارد. نتیجه گیری: شیوه هایی که والدین در تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند، نقش اساسی در تأمین سلامت روانی فرزندان آن‌ها دارد، در سایۀ ارتباط سالم است که می‌توان نیازهاي فرزندان را شناخت و نسبت به تأمین و ارضاي آن‌ها همت گماشت.

کلید واژگان :

شیوه‌های فرزند پروری، اختلالات رفتاری، کودکان، پیش‌دبستانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک