چکیده :

امروزه به دلیل رقابت جهانی و توسعه تکنولوژی، شهرها برای دستیابی به توسعه ی پایدار شهری نیازمند شهروندان دانشی و خلاق هستند تا به جوامع دانایی محور تبدیل شوند.جنبش شهر یادگیرنده در همین راستا مطرح شده است.هدف از تحقیق حاضر تحلیل شاخصهای شهر یادگیرنده با رویکرد شهر اسلامی(شاخصهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دانشی، معنوی و زیست محیطی) در شهر رشت و ارتباط آنها با توسعه ی پایدار شهری می باشد.این مقاله به سوالاتی مانند وضعیت شاخصهای شهر یادگیرنده اسلامی در رشت چگونه است؟ و رابطه ی این شاخصها با توسعه ی پایدار معنادار است یا خیر؟ پاسخ می دهد. روش تحقیق و گردآوری اطلاعات اسنادی، پیمایشی، توصیفی، تحلیلی مبتنی بر توزیع 450 پرسشنامه در قالب طیف لیکرت، بین کارشناسان ادارات و سازمانهای شهر رشت می باشد و از روش نمونه گیری گلوله برفی بهره گرفته شده است.در جهت تعیین روایی پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ همه ی شاخصها بالاتر از8/0 به دست آمد. برای آزمون فرضیه اول(وضعیت شاخصهای اسلامی شهر یادگیرنده در رشت مناسب نیست) از آزمونone sample T-Test و فرضیه دوم (وجود رابطه معنادار بین شاخصهای شهر یادگیرنده و توسعه پایدار شهری) از رگرسیون چندگانه در نرم افزارspss22 استفاده شده است.یافته ها نشان می دهد که میانگین وضعیت شاخص اجتماعی(22/3)، شاخص اقتصادی(62/2)، شاخص سیاسی(27/3)، شاخص دانشی(07/3)، شاخص معنوی(17/3) و شاخص زیست محیطی(04/3) به دست آمده است. سطح معناداری رابطه ی همه ی شاخص ها با توسعه ی پایدار شهری برابر با 000/0 می باشد.(01/0P<). نتیجه ی کلی این است که برنامه ریزی در جهت بهبود شاخصهای شهر یادگیرنده ی اسلامی در رشت دستیابی به توسعه ی پایدار شهری و از آن طریق شهر دانایی محور رشت را میسرتر می کند.

کلید واژگان :

شهر یادگیرنده، ایرانی اسلامی، شهر رشت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک