چکیده :

هدف تحقیق حاضر تبیین رابطه هوش هیجانی و مشتری مداری می باشد. روش تحقیق بر اساس هدف، کاربردي و از لحاظ نحوه گرد آوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و نمایندگی های بیمه پاسارگاد استان مازندران به تعداد 260 نفر بوده است. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و حجم نمونه آماري نيز با استفاده از جدول مورگان 152 نفر تعيين گردید. ابزار اندازه گیری، دو پرسشنامه هوش هیجانی و مشتری مداری می باشد و از آمار توصیفی برای خلاصه و دسته بندی کردن داده ها و از آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف- اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها، تحلیل عاملی تاییدی جهت روایی سنجی محتوایی پرسشنامه، از بار عاملی جهت همبستگی متغیرها و از آزمون تی، جهت معنادار بودن رابطه بین متغیرها به کمک از نرم افزار spss استفاده شده است. مدل معادلات ساختاري نهایی نیز به کمک نرم افزار ليزرل، جهت سنجش رابطه متغیرها استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی و مولفه های آن (متغیرهای خود آگاهی، خودمدیریتی، خودانگیزی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط) و مشتری مداریِ کارکنان و نمایندگان بیمه پاسارگاد رابطه معناداری وجود دارد.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، مشتری مداری، بیمه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک