چکیده :

تدریس فعالیتی است که جهت ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراحی و اجرا می گردد. توجه به شیوه های تدریس یکی از اساسی ترین مسائل تعلیم و تربیت می باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل مقایسه ای روش های سنتی و نوین تدریس با تأکید بر نقش یادگیرنده انجام شد. در این پژوهش از روش مطالعه اسنادی استفاده شده است. لذا اطلاعات لازم برای پاسخگویی به سؤالات از طریق اسناد و مدارک و گزارشهای تحقیقی موجود گردآوری شده است. بدیهی است که جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه کتابها و اسنادی که درباره موضوع بحثهای نظری و اطلاعات کاربردی داشته اند ولی بنا به زعم محققان نیاز به نمونه گیری نبوده و به اسناد در دسترس و بصورت هدفمند مراجعه شده است. الگوی تحلیل اطلاعات در این پژوهش تحلیل اسنادی است. بر اساس این الگو ابتدا اطلاعات از طریق مشاهده، اسناد و مبانی نظری از منابع معتبر گردآوری و سپس تحلیل و تفسیر شده اند، پس از طبقه بندی مطالب در مرحله ی نهایی، و مقایسه موضوع مورد بررسی، نتایج مطالعه استخراج گردیده است. نتایج حاصل از این پژوهش، نشان داد که روش های فعال تدریس، افزایش روحیه ی رفاقت و همکاری، رشد مهارتهای اجتماعی، یادگیری عمیق، نگرش مثبت به مدرسه، افزایش خود باوری را در دانش آموزان تقویت نموده و اهمیت نقش فعال یادگیرندگان را در آموزش مورد تأکید قرار می دهد. بنابراین با توجه به نقش گسترده روش های فعال در یادگیری فراگیران، ترغیب و آماده نمودن معلمان برای استفاده از این روش، پیشنهاد می شود.

کلید واژگان :

مقایسه، روش فعال تدریس، روش سنتی، یادگیرنده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک