چکیده :

موضوع تحقيق حاضرجهانی شدن وهویت نسلی است که در آن تلاش شده است تا تأثیرات جهانی شدن در بعد فرهنگی به عنوان یک متغیر بنیادی در شکل گیری هویت بویژه تأثیرات آن بر هویت نسلی بررسی شود. به منظور مطالعه این موضوع، بر سبک زندگی افراد به مثابه یک منبع هویتی تأکید شده و چگونگی و میزان تأثیر پذیری این مؤلفه از فرایند های جهانی شدن در میان دو نسل به شیوه ای مقایسه ای مورد تحلیل قرار گرفته است. پیش فرض تحقیق این است که الگو ها و هنجار های جهانی، سبک زندگی نسل جدید را بیش از نسل گذشته تحت تأثیر قرار داده و دگرگون ساخته است. ارزش ها و هنجار های فرهنگی نوین ناشی از فضای ایجاد شده توسط جهانی شدن به این دلیل در میان نسل جدید با تمایل و رغبت پذیرفته می شود که این گروه نسلی در آغاز شناساندن خود به عنوان یک نسل است و جهانی شدن این فرصت و امکان را در اختیار آنها قرار می دهد که هویت نسلی خود را در این چارچوب و به گونه ای متمایز و در مقابل نسل پیشین شکل دهند. از نظر روش شناسی این تحقيق به شیوه پیمایش (survey) و با استفاده از تکنیک پرشسنامه در میان نمونه ای 381 نفری، از دو گروه نسلی(والدین و فرزندان) در شهر ایلام به اجرا درآمده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که کاربرد الگو ها و هنجارهای جهانی در سبک زندگی،در میان نسل جدید(نسل فرزندان) بیش از نسل والدین است ومقایسه میانگین های این دو گروه در کلیه شاخص هایی که برای سبک زندگی در نظر گرفته شده است، تفاوت معنی داری را نشان می دهد.

کلید واژگان :

جهانی شدن، هویت، جهانی شدن فرهنگی، سبک زندگی، هویت نسلی، نسل والدین، نسل فرزندان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک