چکیده :

امروزه ادبیات رایج در سازمان و مدیریت، بر توانمندسازی هر چه بیشتر کارکنان و ایجاد کانالهای ارتباطات باز تاکید دارند، اما نتایج تحقیقات نشان می دهند بسیاری از کارکنان از این موضوع شکوه می کنند که سازمان های آنها از ارتباطات، تسهیم اطلاعات و دانش آشکار و پنهان حمایت نمی کنند و اینها همه می تواند دلیلی بر شکست اهداف و برنامه های مدیران در سازمانها باشد. از موانع عمده، نبود اطلاعات، فقدان اعتماد و به‌ویژه آن چیزی است که آن را «سکوت سازمانی » می‌نامند. سکوت سازمانی را خودداری کارکنان از بیان ارزیابی‌های رفتاری، شناختی و اثربخش در مورد موقعیت ‌های سازمان، تعریف می‌کنند. سکوت سازمانی یکی از پدیدهای رایج و شایع در اغلب سازمانها می باشد؛ اما با این حال تحقیقات چندان گستردهای پیرامون آن صورت نگرفته است. سکوت سازمانی باعث می شود که کارکنان نتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و رفتارهای مناسبی از خود در سازمان بروز دهند و به مراتب نتوانند تصمیمات درستی بگیرند و باعث بهره وری در سازمان خود شوند. این مقاله ضمن معرفی مفهوم سکوت سازمانی و انواع آن در سازمان ها و همچنین به تبع آن به دلایل و اثرات مخرب آن در سازمان و نقش آن در بروز رفتارها و کیفیت تصمیم گیری کارکنان در سازمان پرداخته است. و در ادامه دلایل بوجود آمدن و پیامدهای ناشی از آن را مورد بررسی قرار می دهد.

کلید واژگان :

سکوت سازمانی، کیفیت تصمیم گیری، رفتارهای کارکنان، ارتباطات، دانش



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک