چکیده :

حكمراني خوب مفهومي است که اخيراًًٌٍٍُِ بيشتر در علم سياست، مديريت دولتي و به ويژه در مديريت توسعه استفاده مي¬شود. در مدیریت دولتی اصول حکمرانی خوب به عنوان جنبه پارادایم جدیدی که تأکید بر نقش مدیران دولتی در فراهم آوردن و ارائه خدمات با کیفیت بالا که شهروندان و گروه¬های مختلف از آن بهره¬مند هستند، اشاره دارد. همچنین این رویکرد جدید از افزایش روزافزون استقلال مدیریتی به طور ویژه از طریق کاهش کنترل¬های دستگاه-های مرکزی، تقاضاها، در ارتباط با هر دو جنبه عملکرد شخصی و سازمانی دارد. حکمرانی خوب باعث می¬شود که صدای عامه مردم زمانی¬که تصمیمات اخذ و منابع تخصیص می¬یابند به گوش برسد. سازمان¬ها، نهادها، و صاحب-نظران مختلف هر یک شاخص¬هایی را برای حکمرانی خوب بیان کرده¬اند، اما بیشتر آن شاخص¬ها در سطح ملی یا بین¬المللی (سطح كلان) بوده¬اند، و کمتر به بیان شاخص¬های حکمرانی خوب در سطح سازمانی (سطح خرد) پرداخته شده است. در این مقاله شش شاخص که شامل نتیجه¬گرایی، اثربخشی نقش¬ها و وظایف، ارتقای ارزش¬ها، شفافیت، ظرفیت سازی و پاسخ¬گویی می¬باشند به عنوان شاخص¬های اصلی مورد بررسی قرار گرفته¬اند.

کلید واژگان :

حكمراني، حكمراني خوب، سازمان دولتي، شاخص



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک