چکیده :

کارایی و توسعه هر سازمانی بالأخص سازمان آموزش و پرورش، تا حد زیاد به کاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد. که مسأله تعهد سازمانی یکی از مهمترین مسائل انگیزشی سازمان آموزش و پرورش است. از اینرو مدیریت کلاسداری از مهمترین عواملی است که می تواند در تعهد سازمانی دبیران نقش اساسی داشته باشد. لذا در مطالعه حاضر به رابطه مدیریت کلاسداری با تعهد سازمانی دبیران زن تربیت بدنی مدارس متوسطه شهر یزد پرداخته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه معلمان آموزش و پرورش شهر یزد بودند که بر روی 119 نفر از دبیران زن تربیت بدنی مقطع متوسطه شهریزد، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. داده‌های مطالعه حاضر از تکمیل ابزارتحقیق با استفاده از دو پرسشنامه مک کومارک (1997) برای بررسی ابعاد مدیریت کلاسداری و آلن و مایر (1990) برای ارزیابی ابعاد تعهد سازمانی دبيران استفاده گردید و نیز روایی این پرسشنامه ها در تحقیقات پیشین توسط اساتید تربیت بدنی تایید شده وپایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ در پرسشنامه منابع مدیریت کلاسداری 88/0و پرسشنامه منابع آلن و مایر (1990) 83/0 به دست آمد و جهت تحلیل داده ها از روش های آزمون همبستگی پیرسون و تحليل رگرسیون استفاده شد. نتایج یافته نشان داد، بین مدیریت کلاسداری با تعهد سازمانی دبیران زن تربیت بدنی مدارس متوسطه شهر یزد تفاوت معنادار وجود دارد(05/0p≤) و از دیدگاه دبیران زن تربیت بدنی مدیریت کلاسداری، 45% از میزان تعهد سازمانی آنان را تبیین می نمایند، در نتیجه افزایش امکانات و تجهیزات ورزشی به افزایش تعهد دبیران در انجام وظایفشان و کاهش رفتارهای نامناسب دانش آموزان تأثیرگذار می باشد.

کلید واژگان :

مدیریت کلاسداری، تعهد سازماني، دبیران زن تربيت بدني،یزد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک