چکیده :

عاقبت بین است عقل از خاصیت نفس باشد کو نبیند عاقبت (مولوی،240:1371) طرح مساله :تبیین وتقویت مبانی وروش های تفکر و اندیشه به منزله ی پایه و اساس تعلیم وتربیت انسان درکودکی ، تاثیر به‌ سزایی در رشد و شکل گیری شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی او خواهد داشت.رسالتی که بردوش والدین فرهیخته ودلسوز، معلمان ومربیان فرزانه، سیاستگزاران و مدیران فرهنگی جامعه سنگینی می کند. قرآن کریم نیزدر بسیاری از آیات خود ، بشر را دعوت به تفکر نموده و اساسی ترین موضوعاتی را که اندیشیدن و کاوش در آن ها روشن کننده راه زندگی اوست ، به بهترین شکل معرفی کرده است . هدف تحقیق: اگردانش آموز- درکنار بهره بردن از سایر الگوهای سودمند تفکر- ازابتدا با این الگوی قرآنی نیز آشنا و مانوس گردد، انسانی هدفمند و برخوردار از سعادت دنیا وکامیابی آخرت خواهد بود. روش تحقیق: این مقاله پژوهشی بنیادی-نظری،بارویکردی کاربردی آموزشی و تربیتی است که به روش توصیفی-تحلیلی و بااستفاده ازابزارکتابخانه ای وبهره گیری از منابع معتبر تدوین شده است. یافته های تحقیق:از دیدگاه قرآن، مومنان حقیقی، خردمندان عاقبت اندیشی هستند که با غور و تعمق در پدیده های طبیعت- به عنوان نشانه های حکمت و عظمت آفریدگار هستی- به غایتمندی نظام خلقت و رهسپاری کاروان بشری به سمت و سوی آخرت معرفت می یابند و خود را از هم اکنون برای رویارویی با سرانجام و ساختن عاقبتی که خواه ناخواه در انتظار آنان است مهیا می سازند.

کلید واژگان :

قرآن کریم، الگوی تفکر ، پدیده های آفرینش ، مومنان خردمند، عاقبت اندیشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک